
Martin Ravn, Gruppeformand for Venstre
DEBAT - Hvert år bruger vi 65 millioner kroner på offentlig transport, som primært kører i et fast rutenet efter bestemte tider i Horsens kommune. Det er et meget ufleksibelt system, hvor kapaciteten ikke udnyttes optimalt.
På vegne af byrådsgruppen og KV-kandidater
Martin Ravn, Gruppeformand for Venstre
F.eks. er der flere stoppesteder, hvor der kun er en påstigning i løbet af en hel dag og mange busser kører tomme rundt i Horsens by i ydertimerne. Samtidig oplever alt for mange borgere og studerende i oplandet en meget besværlig adgang til offentlig transport.
Det kan vi gøre langt bedre og det er Venstres vision, at fremtidens offentlige transport skal gøres mere fleksibelt og tilpasses den enkelte brugers behov.
Som behovet er nu, er det kun rentabelt og bæredygtigt, at have faste ruter i Horsens midtby om morgenen og om eftermiddagen.
Derfor vil vi reformere den offentlige transport. Udgangspunktet skal være, at alle borgere i oplandet og i byerne kan bestille en tur med offentlig transport, når det passer dem og til en favorabel pris.
Man har forsøgt at gøre den offentlige transport mere fleksibel i de sidste år. Flexture er en af de nuværende ordninger, som bliver brugt mest, men her er de billige ture til 3 kr./km. fastlåst til 18 bestemte knudepunkter i kommunen. Der findes også Flexbus og Plustur. Men fælles for ordningerne er, at de stadig er besværlige og knopskydninger på et forældet offentligt transportsystem.
Med den teknologiske udvikling og kunstig intelligens kan fremtidens offentlige transport styres og ruteplanlægges effektivt minut for minut og dirigeres rundt efter brugernes behov. Ingen tomme køretøjer og faste ruter, men glade passagerer i byen og på landet, som nemt og hurtigt kan bestille en tur via en app på mobilen eller online.