Gå til hovedindhold

Når Facebook og Google lukker ned: Kommunalvalget må tilbage til basics



KV25 valgplakat

KV25 - Digitale døre smækker i, når danskere skal til stemmeboksen til efteråret. De store techgiganter spærrer for politiske annoncer, og det sender især de små kandidater ud i nyt terræn. Men måske er det ikke så tosset endda?

Af Jørn Kildall

Når kalenderen viser oktober, og valgpjecerne så småt begynder at flyve om ørerne på os, er det ikke alle budskaber, der kommer lige langt ud. Google og Meta – du ved, dem med Facebook og Instagram – har nemlig besluttet at lukke for alle politiske annoncer op til kommunalvalget.

Og det gør lidt ondt, især for de mindre kandidater, der ikke har et kæmpe kampagnebudget. Venstres Maj-Britt Kjær, der stiller op i Aalborg, siger det ligeud:

– Det bliver lidt op ad bakke for os, der ikke har dybe lommer. Mange af os er jo bare lokale ildsjæle, som prøver at gøre en forskel med små midler. Men nu bliver det både dyrere og sværere, og der er risiko for, at kun dem med store budgetter bliver hørt, siger hun og sukker lidt.

Slut med at smide penge efter likes

Marketingekspert Mads Mathiasen, der har kørt kampagner til lidt af hvert, nikker genkendende:

– Man kan ikke længere bare kaste penge efter Facebook og regne med, at vælgerne dukker op. Nu handler det om at være skarp og tænke nyt. Og så må politikerne også finde ud af, hvordan de bliver set af både vælgere og de kloge maskiner som ChatGPT, siger han og blinker.

Flyers og debatmøder får comeback

Selvom det hele kan lyde lidt tungt, er det ikke nødvendigvis skidt. Mads peger på, at gamle kendinge som flyers, debatmøder og pressearbejde får en ny renæssance:

– Jeg tror, mange vil bruge AI – altså kunstig intelligens – til at få politisk overblik. Mange spørger måske bare ChatGPT: ”Hvem skal jeg stemme på?” Så hvis man er klog, sørger man for, at ens mærkesager er nemme at finde online, siger han.

Og hans råd er ret jordnært:

– Lav en god hjemmeside. Svar på de spørgsmål, folk i din kommune har. Det behøver ikke være fancy. Bare klart og tydeligt. Det hjælper både vælgere, journalister – og ja, AI-maskinerne, siger han med et smil.

Vælgerne har også et ansvar

Maj-Britt Kjær lægger ikke skjul på, at vælgerne også spiller en rolle:

– Hvis vi vil have en levende og mangfoldig debat, så skal vi selv give den et skub. Like, del og kommentér på det politiske indhold, der siger dig noget – også selvom det ikke er en betalt annonce. Det er jo vores fælles fremtid, vi taler om, ikke?

Jørn Kildall

Læs ugens avis

 

Reklamer